Játékok a Star Wars világában

A jövő útjai / Star Wars (1917 katt) Lidércfény HQ
  2010.10.12.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2007/12 számában.

A Star Wars szerepjáték

A játékot a West End Games alkotta, s ennek második, javított kiadása került '94-ben magyar nyelven is hozzáférhetővé a Valhalla Páholy jóvoltából.

Az alapkönyv szerkezetileg hasonló sok más szerepjátékhoz. Három nagyobb részre osztható, melyből az első némi bevezetés és magyarázás, hogy tulajdonképpen mi is az a szerepjáték. Ez a rész szépen, érthetően magyarázza el a laikusnak, hogy mivel is van dolga, mit tart a kezében. A második részt nyolc nagy fejezetre osztották, melyben a karakteralkotástól a játékvezetés fortélyain keresztül megtalálhatjuk a Csillagok Háborúja világának leírását, és minden olyan információt, melyre szüksége van egy kezdő(!) játékosnak. A harmadik részben pedig a könyvben fellelhető táblázatokat gyűjtötték egybe, valamint néhány szabadon alakítható karakterminta (és nem kaszt!) van még itt.

Az első fejezetben a karakteralkotásról esik szó. Mi tagadás, szerintem egyből a mélyvízbe dobták az úszni nem tudót. A karaktereknek hat úgynevezett főjellemzőjük van, melyekre felépíthetik a jártasságaikat.

A második fejezetben a játéktechnikai alapfogalmakról esik szó. Itt megtudhatjuk, hogy a játék csak hatoldalú kockákat használ, hogy mik azok a dobáskódok, és hogy kell azokat kezelni, hogy mi az a dzsóker kocka, no és persze, hogy mikor történhetnek balesetek, és hogy egyáltalán, mikor kell dobnunk. Szó esik még az Erő pontok mibenlétéről, és használatáról, valamint megtudhatjuk, hogy miképpen fejlődthet a karakterünk. Itt találhatjuk meg a harci szabályokat, a cselekedetek mikéntjét, valamint a léptékeket.

A harmadik fejezet a kalandmestereknek szól, akik innen megtudhatják, hogyan vezessenek le egy modult (és hogy egyáltalán mi az), valamint azok kidolgozásához is kap segítséget és ötleteket.

A negyedik fejezetben bővebben kitárgyalják a karakterek főjellemzőit és jártasságait, valamint azok kapcsolatát.

Az ötödik fejezetben a mozgásé a főszerep. Itt tudhatjuk meg, hogy milyen járművel és hogyan mozoghatunk.

A hatodik fejezetben az űrutazásról és az űrhajókról olvashatunk.

A hetedik fejezetet a készítők a Csillagok Háborújának világának szentelték.

A nyolcadik, és egyben utolsó fejezetben megtudhatjuk, miféle felszereléshez juthatunk, mit vehetünk meg magunknak.

Mindent egybevetve szerintem a játék igazán jóra sikerült, és játék közben csak úgy peregnek az események (persze ha jó a kalandmester, és a játékosok sem kötnek mindenbe bele). Fantasztikus délutánokat, estéket szerezhetünk magunknak, főleg, ha szeretjük, vagy netán rajongunk a Star Wars-ért. Gyors, egyértelmű kockadobások, egyszerű szabályok adják meg a játék gyorsaságát. Ha pedig a kalandmester egy kicsit jobban utánanéz egy-két dolognak, és olvassa a kiegészítő anyagokat, akkor a játék igazán színessé és élethűvé tehető.

Egyszóval, ha szereted a szerepjátékokat, és még nem próbáltad ki a Star Wars RPG-t, ajánlom figyelmedbe!

Az újabb SW filmek világából is készült szerepjáték, a D&D D20-as rendszerére felépítve. Itt az Erő használata azzal jár, hogy fáradnak tőle a karakterek, és általánosságban véve a 20 oldalú kockát használja, másféle dobókockát csak a sebzésekhez használ. Játékélménybem talán jobb, mint a régi, persze ebben a csapatnak is része van.


Mikroszámítógépes Star Wars játékok

Először Commodore VC=20-on láttam egy olyan játékot, amelynek némi köze volt a Csillagok Háborújához, ez pedig a TIE-töltő nevet viselte, és az volt a cél, hogy a TIE-vadászokat ábrázoló tervezett karaktereinket a képernyő alján sorba rakjuk. A program BASIC nyelvű volt, és jót szórakoztunk vele (1985-ben!)

A későbbiekben C=64-en is láttam egy játékot, a neve talán Star Wars volt, de ebben ne vagyok biztos. A grafika vektoros volt, mai szemmel nézve igen primitív, de mi (azaz én és a haverok) a játék megjelenésekor teljesen el voltunk tőle ájulva, hogy milyen szuper. És valóban nagyon jót lehetett ezzel a programmal is játszani, ekkor még nem kényeztették el a játékosokat multimédiás csodákkal...


PC-s Star Wars játékok

Az első játék, amely PC-re megjelent, az az X-WING volt (legjobb tudomásom szerint), majd kiadtak egy kiegészített ver-ziót XB-WING vagy X-WING 2. Ezekben a Felkelők oldalán szállhattunk űrhajóba, illetve harcba a Birodalommal. Ezeket a TIE-FIGHTER követte, melyben a Birodalom oldalán kellett küldetéseket teljesítenünk a Felkelők rovására. Ezután megjelent az X-WING VS. TIE FIGHTER, valamint közben a REBEL ASSAULT I és II. Később egy Doom klón-szerű game aratott nagy sikert. Ez a DARK FORCES címet viselte. Ezután jött a 3DFX-es videokártyákat is kihasználó JEDI KNIGHT, mely állítólag a Dark Forces folytatása. A tovább nem követtem igazán nyomon a játékok megjelenését a témában, de tény, hogy Dark Forces óta sok SW-játék jelent még meg. Az FPS és RPG elemekkel átszőtt játékok után jelent meg RTS (Star Wars Galactic Battlegrounds), és legújabban az MMO kategóriás is (Star Wars Galaxies: Jump to Light Speed).

Előző oldal Lidércfény HQ